Zostań Szkolenia Zdobądź

Zostań

kierowcą zawodowym

Szkolenia

na przewóz osób i/lub rzeczy

Zdobądź

dodatkowe uprawnienia

Kategoria C+E

Kategoria C+E

Posiadanie prawa jazdy kategorii C+E upoważnia do prowadzenia pojazdów samochodowych, określonych w kategorii C łącznie z przyczepą – czyli pojazdem o DMC przekraczającej 3,5t, z wyjątkiem autobusu, wraz z przyczepą. Upoważnia ono również do prowadzenia pojazdów wolnobieżnych oraz ciągników rolniczych wraz z przyczepą, bądź też przyczepami. Każdy ubiegający się o kategorię C+E powinien mieć ukończone 21 lat oraz posiadać prawo jazdy kategorii C.

Wymagany wiek: 21 lat
Na kurs można zapisać się na 3 m-ce przed ukończeniem pełnoletności. W takim wypadku wymagana jest pisemna zgoda rodziców lub opiekunów.

Dokumenty do pobrania:

Wniosek o wydanie prawa jazdy [PDF]
Pełnomocnictwo dot. uzyskania Profilu Kandydata na Kierowcę [PDF]
Lista wymaganych dokumentów- sprawdz które posiadasz [PDF]

*DMC- dopuszczalna masa całkowita
W celu otwarcia pliku wymagane jest posiadanie zainstalowanej aplikacji Adobe Reader, którą możesz pobrać pod tym adresem.

niedziela, 23 luty 2014 16:31

Na początek badanie

Badanie dla kandydatów na kierowców.

Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić to badanie dla kandydata na kierowcę. Oceny stanu zdrowia nie może przeprowadzić lekarz pierwszego kontaktu. W związku z tym należy wybrać lekarza, który jest do tego uprawniony, posiada niezbędne certyfikaty i kwalifikacje. .  Koszt takiego badania to kwota od 60 do 150 zł.

Po ich pozytywnym przejściu otrzymasz orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami. Jeśli nie wiesz gdzie możesz znaleźć odpowiedniego lekarza skontaktuj się z Obsługą Klienta w wybranym Ośrodku Szkolenia kierowców, a otrzymasz wszelkie niezbędne informacje.

poniedziałek, 03 marzec 2014 19:03

Profil Kandydata na Kierowcę, czyli w skrócie PKK

Profil Kandydata na Kierowcę

Profil kandydata na kierowcę.

Z uzyskanym orzeczeniem lekarskim oraz zdjęciem należy udać się do wydziału komunikacji w miejscu stałego zameldowania i tam rozpocząć uzyskanie tzw. PKK czyli Profilu Kandydata na Kierowcę. Wydawany jest on w rzeczywistości od ręki jednak nie kiedy może potrwać do 2 dni roboczych. Z tym dokumentem zgłaszasz się do jednego z sprawdzonych Ośrodków Szkolenia Kierowców >>. Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego szkoła jazdy pobiera niezbędne dane i jesteś gotowy do rozpoczęcia szkolenia.

poniedziałek, 03 marzec 2014 22:55

Badanie psychologiczne

Psychotesty

W dniu badań staraj się być wypoczęty i sprawny, badanie jest trzy etapowe.
Pierwszy etap to sprawdzenie Twojej osobowości udzielone odpowiedzi posłużą psychologowi do jej oceny. w czasie rozmowy z psychologiem. Na tym etapie pojawiają się także pytania dotyczące własnej oceny umiejętności prowadzenia pojazdów. Kierowca sam ocenia, czy jest już kierowcą doświadczonym lub w jakim stopniu przestrzega przepisów ruchu drogowego.
Drugi etap badania polega na sprawdzeniu zdolności intelektualnych kierowcy. Przeprowadzany jest test Ravena, składający się z 5 etapów, po 12 pytań w każdym. W teście na podstawie kilku figur należy odnaleźć relacje zachodzące między nimi oraz przyporządkować do nich pasującą figurę z innego zbioru. Kierowca ma ograniczoną ilość czasu na odpowiedź. Na podstawie tego testu oceniana jest inteligencja, zdolność dostrzegania analogii i logicznego myślenia, niezależnie od pochodzenia czy wykształcenia kierowcy.
W trzecim etapie badana jest sprawność psychofizyczna. Na kierowcę czeka test na przerzutność uwagi, szybkość czasu reakcji, postrzeganie prędkości, widzenie przestrzenne (czyli postrzeganie odległości), widzenie w ciemności ponadto sprawdzana będzie reakcja kierowcy na oślepienie. Badania te przeprowadza się na specjalnej aparaturze (poza testem na przerzutność uwagi, gdzie zazwyczaj przepisuje się cyfry z tablicy). Przebieg wszystkich testów poprzedzony jest próbą, w której badany zapoznaje się z aparaturą i jej działaniem.
Po wykonaniu wszystkich zadań, odbywa się rozmowa z psychologiem, w której badany dowiaduje się o wynikach przeprowadzonych testów. Czasami w rozmowie kierowca musi wyjaśnić niektóre odpowiedzi z testu na osobowość. Psycholog dokładnie omawia wyniki testów na sprawność psychofizyczną, by uświadomić kierowcę, np. o problemie z postrzeganiem odległości między pojazdami czy widzeniem w ciemności. Na końcu psycholog wydaje orzeczenie, na podstawie, którego kierowca dostaje pozwolenie wykonywania zawodu czy też zostaje lub nie dopuszczony do kierowania danym typem pojazdu.
Nie da się jednoznacznie określić, czy łatwo jest „zaliczyć" badania psychotechniczne. Jeśli wszyscy kończyliby badania z pozytywnym orzeczeniem, ich przeprowadzanie nie miałoby sensu.

poniedziałek, 03 marzec 2014 23:21

Egzamin na kategorię C+E

Dokumenty, które należy złożyć przed przystąpieniem do egzaminu, to:
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- dowód osobisty lub paszport,
- prawo jazdy kat. B,
- dowód uiszczenia opłaty za egzamin,
- jedna, wyraźna fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5cm,
- orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów,
- orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem na kategorie C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E,
- zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców w zakresie szkolenia podstawowego lub dodatkowego.

Egzamin praktyczny

Egzamin na prawo jazdy kategorii C+E przeprowadzany jest przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i składa się tylko z części praktycznej. Tak jak każdy egzamin praktyczny, składa się on z części przeprowadzanej na placu manewrowym, a następnie, po jej pozytywnym zaliczeniu, w ruchu drogowym.
Na placu manewrowym do wykonania są następujące zadania:
a) Czynności kontrolno-obsługowe, czyli sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu. Tu należy wskazać gdzie i przy użyciu jakich narządów sprawdza się poziom następujących płynów w pojeździe:
- oleju w silniku,
- płynu do wspomagania układu kierowniczego,
- płynu w spryskiwaczach,
- płynu chłodzącego silnik.
Następnie należy włączyć i sprawdzić działania wszystkich świateł w pojeździe – pozycyjnych, postojowych, mijania, drogowych, hamowania „STOP", cofania, kierunkowskazów, awaryjnych, przeciwmgłowych, przeciwmgłowych tylnych.
b) Sprzęganie pojazdu z przyczepą.
W tym zadaniu należy sprzężyć pojazd silnikowy z naczepą. Przed jego rozpoczęciem egzaminowany powinien sprawdzić mechanizm sprzęgający, elementy przyczepy związane z jej załadunkiem, sposób zabezpieczenia ładunku. Następnie rozpoczyna się etap sprzęgania, w trakcie którego wykonane powinny zostać następujące czynności:
- podjazd pojazdem silnikowym pod przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym pod przyczepę,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy,
- połączenie zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepem pojazdu silnikowego,
- podłączenie do pojazdu silnikowego przewodów elektrycznych przyczepy,
- podłączenie przewodów hamulcowych przyczepy,
- sprawdzenie działania świateł przyczepy,
- podniesienie podporu zaczepu przyczepy,
- zwolnienie hamulca postojowego przyczepy.
Osoba egzaminowana wykonuje sprzęganie samodzielnie, z dokładnością i starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP.
c) Przygotowanie do jazdy, które polega na odpowiednim ustawieniu fotela i zagłówka kierowcy, ustawieniu lusterek, sprawdzeniu czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte oraz zapięcie pasu bezpieczeństwa.
d) Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (inaczej jazda po łuku). Tu należy wykazać się płynną jazdą pasem ruchu do przodu, następnie cofaniem pasem ruchu (po prostej i po łuku). Ostatecznie trzeba zatrzymać pojazd w polu zatrzymania. Kandydat w tym zadaniu nie może najechać na krawężnik, pachołek, lub tyczkę ograniczające pas ruchu.
e) Wykonanie wylosowanego zestawu manewrów. W każdym zestawie określone są 2 manewry do wykonania, np. parkowanie prostopadłe i skośne, ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Po pozytywnym zaliczeniu powyższych zadań, egzamin zostaje przeniesiony do ruchu drogowego. Ta część egzaminu nie powinna potrwać krócej niż 45 minut. Zadania, które każdy kandydat musi wykonać obowiązkowo, to:
a) Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego,
b) Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi,
c) Jazda drogami jednokierunkowymi,
d) Przejazd przez skrzyżowania równorzędne, oznakowane, z sygnalizacją świetlną oraz na których ruch odbywa się wokół ronda,
e) Przejazd przez przejścia dla pieszych,
f) Wykonanie manewru wyprzedzania, wymijania oraz omijania,
g) Wykonania manewru zmiany pasa ruchu drogowego, kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz zawracania na skrzyżowaniu,
h) Hamowanie od prędkości co najmniej 50km/h.

Masz pytania ?

kontaktSkontaktuj się z Nami !
72 461 81 35
lub napisz

Nasi eksperci są do twojej dyspozycji w zakresie obowiązujących przepisów, uprawnień i szkoleń.

Prowadzisz szkołę ?

kontaktDołącz do Nas !
Wypełnij formularz,
oddzwonimy

Skorzystaj z możliwości rozszerzenia oferty oraz dostępu do usług które pomogą Ci w prowadzeniu działalności.